[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: سال 1397، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پائیز 1397 ) ::
سال 1397 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی مناسب جهت برنامه درسی دوره کارشناسی رادیولوژی ایران بر اساس بررسی تطبیقی با سایر کشورها.
مهرداد غلامی*1، سجاد لرستانی، لیلا رویین، زینب زارع، فرزاد ابراهیم زاده
1- ، mhrgh@yahoo.com
چکیده:   (904 مشاهده)
مقدمه :
برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته تکنولوژی پرتو شناسی ( رادیولوژی) در راستای تربیت افرادی با توانمندی مناسب جهت استفاده از دستگاهها و فناوری جدید در زمینه تصویر برداری پزشکی طراحی شده است بازنگری ادواری برنامه های درسی در هر رشته علمی ، یکی از اصول اساسی فرآیند آموزش و به دنبال آن بهبود کیفیت آموزش در تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر جهان محسوب می شود. از این رو پژوهشگران بر آن شدند تا با انجام پژوهشی جامع به بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی رادیولوژی در ایران و چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران بپردازند .
مواد و روشها :
این پژوهش بر گرفته از یک پژوهش مروری است که بصورت تطبیقی ، برنامه درسی رشته کارشناسی تکنولوژی پرتو شناسی را در ایران و چند کشور جهان مورد بررسی قرار داده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با این رشته در کشورهای مورد نظر گرداوری و طبقه بندی گردید تا نتایج پژوهش آماده شود .
یافته ها :
بر رسی ها نشان می دهد که طول مدت تحصیل در اکثر دانشگاههای اروپا سه سال و در سایر کشور ها الگوهای متفاوتی وجود دارد . به عنوان مثال در آمریکا دوره سه ساله و هیجده ماهه که بصورت اشتراکی بین دو دانشگاه برنامه درسی اجرا  می شود. در سایر دانشگاهها مانند ایران دوره تحصیل چهار ساله می باشد البته با این تفاوت که در تابستان هم کارآموزی های بیمارستانی وجود دارد . عنوان دوره در ایران شبیه آمریکا و عربستان می باشد ولی در بیشتر دانشگاههای اروپا عنوان آن رادیوگرافی تشخیصی می باشد . در دانشگاههای بریتانیا در دوره سه ساله روشهای تصویر برداری پزشکی هسته ای و سنوگرافی تشخیصی هم آموزش داده می شود که در ایران قسمت پزشکی هسته ای و رادیو تراپی بصورت کارشناسی جداگانه تدریس می شود و دروس سنوگرافی هم علی رغم تدریس در برنامه آموزشی از کارایی لازم برخوردار نیست.
 
 
بحث و نتیجه گیری :
برنامه درسی ایران با سایر کشورها تفاوت قابل توجهی ندارد ، ولی در برنامه درسی کشورهای پیشرفته بیشتر از اقدام پیوسته دروس استفاده می شود . و مباحث بصورت تفکیکی از جهات متفاوت بالینی و فیزیکی بررسی می گردد  . کارآموزس های بیمارستانی نیمی ازساعات آموزشی را در بر می گیرد که این جنبه در برنامه درسی ایران باید مورد توجه قرار گیرد .
 
واژه‌های کلیدی: Comparative Study، Curriculum، Diagnostic Radiography، Continuous Integration، Iran
متن کامل [PDF 370 kb]   (827 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع طرح: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1397/8/20 | ویرایش نهایی: 1397/9/11 | پذیرش: 1398/4/31 | انتشار: 1398/4/31 | انتشار الکترونیک: 1398/4/31
ارسال پیام به مجری اصلی


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presentation of suitable curriculum for bachelor of radiology in iran based on a comparative study with ither countries. Vice Chancellor for Research and Technology. 2018; 1397 (3)
URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-1016-fa.html

غلامی مهرداد، لرستانی سجاد، رویین لیلا، زارع زینب، ابراهیم زاده فرزاد. ارائه الگوی مناسب جهت برنامه درسی دوره کارشناسی رادیولوژی ایران بر اساس بررسی تطبیقی با سایر کشورها.. سامانه مدیریت طرحهای پژوهشی. 1397; 1397 (3)

URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-1016-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 1397، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پائیز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4422