پیام خود را بنویسید
   [صفحه اصلی ]    
:: سال 1398، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پاییز 1398 ) ::
سال 1398 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ادراک مربیان ودانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان از رفتارهای مدنی در محیط های دانشگاهی
محقق اصلی شیرین حسنوند*1، مشاور علمی فاطمه گودرزی2، دانشجو مریم محمدی پور2، تحلیل گر داده فرزاد ابراهیم زاده3
1- دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد ، hasanvand.sh1390@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد
3- دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (277 مشاهده)
زمینه و هدف:  در حالی که آموزش عالی سهم منحصربه فردی در کمک به دانشجویان برای رسیدن به ایجاد حس مدنی و مسئولیت پذیری اجتماعی دارد، رفتارهای غیرمدنی در آموزش پرستاری رو به رشدی داشته که برکیفیت برنامه های پرستاری تاثیرگذار خواد بود. از این رو ، مطالعه حاضر با هدف تعیین ادراک مربیان ودانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان از رفتارهای غیرمدنی دانشجویان در محیط های دانشگاهی انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی 68 مدرس و 178 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 95-96 به ترتیب به روش تمام شماری و نمونه گیری طبقه ای انتخاب و مقیاس غیر مدنیت در محیط دانشگاهی متشکل از 24 گویه و سه بخش  جهت ارزیابی سطح و فراوانی رفتارهای غیر مدنی دانشجویان پس از تایید روائی و پایایی آن به روش خودگزارشی توسط آنان تکمیل شد. مدیریت داده ها با نرم افزار SPSS نسخه20 و آماره های توصیفی ( میانگین ،انحراف معیار ، فروانی و درصد فراوانی) و استنباطی (آزمون کای دو و تحلیل واریانس ) انجام گرفت.
یافته ها: اکثر دانشجویان در رده سنی 23-19 سال، مجرد و غیر خوابگاهی و مدرسین دارای سن بالای40 سال ، متاهل و بومی  بودند.از دیدگاه هم دانشجویان و  هم مدرسین گویه های "تهدید با اسلحه" ،"صدمه به اموال" ، "تهدید به آسیب جسمی دیگران "و " بی حرمتی به دیگران"  بیشترین اهمیت را داشتند. در مقابل سطوح پایین غیر مدنیت از دیدگاه هر دو گروه به گویه های"عدم آمادگی برای کلاس "،" عدم صمیمیت و سرد بودن نسبت به دیگران"، "تقاضای امتحان مجدد، زمان بیشتر یا نمره "و "درخواست نمره قبولی هنگام عدم دریافت نمره حد نصاب " اختصاص داشت.از دیدگاه هم مدرسین و هم دانشجویان ، "اظهار بی علاقگی،‌ بی حوصلگی‌ یا بی‌تفاوتی نسبت به محتوای درس یا موضوع بحث" طی یک سال اخیر اغلب اوقات  توسط آنان تجربه شده بود. آنان غیرمدنیت در آموزش پرستاری را مشکلی جدی قلمداد کرده و به طور مشترک مهم ترین اولویتهای کاهش این قبیل رفتارها را افزایش آگاهی در زمینه مدنیت ،الگو بودن از نظر رفتارحرفه ای و آموزش در مورد ارتباطات موثر و بحث در زمینه تضاد گزارش نمودند
بحث و نتیجه گیری: با عنایت به نتایج حاصله مبنی بر جدی بودن مشکل غیر مدنیت در آموزش پرستاری و همچنین دیدگاه مدرسین و دانشجویان در زمینه اهمیت برخی رفتارهای غیر مدنی نسبت به سایر رفتارها ، شناسایی و ریشه یابی علل بروز این گونه رفتارها ضروری که خود مستلزم اعتلای سطح آگاهی آنان در زمینه رفتارهای غیر مدنی و توجه بیشتر مدرسین به نقش الگویی شان می باشد.
واژگان کلیدی :غیر مدنیت ،دانشجویان پرستاری ، مدرسین،الگوی نقشی، ارتباطات موثر
واژه‌های کلیدی: غیر مدنیت، دانشجویان پرستاری، مدرسین، الگوی نقشی، ارتباطات موثر
متن کامل [PDF 164 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی تحلیلی | موضوع طرح: پرستاری
دریافت: 1395/8/30 | ویرایش نهایی: 1398/8/12 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1398/8/15 | انتشار الکترونیک: 1398/8/15
ارسال پیام به مجری اصلی


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasnvand S, Goudarzi F, Mohammadipour M, Ebrahimzadeh F. Perception of nursing instructors and students of Lorestan University of Medical Sciences of civil behaviors in academic environments. Vice Chancellor for Research and Technology. 2019; 1398 (3)
URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-337-fa.html

حسنوند شیرین، گودرزی فاطمه، محمدی پور مریم، ابراهیم زاده فرزاد. بررسی ادراک مربیان ودانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان از رفتارهای مدنی در محیط های دانشگاهی. سامانه مدیریت طرحهای پژوهشی. 1398; 1398 (3)

URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-337-fa.html



سال 1398، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4217