:: سال 1398، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پاییز 1398 ) ::
سال 1398 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر صلاحیت مراقبت معنوی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه
محقق اصلی فاطمه گودرزی*1، مشاور شیرین حسنوند2، تحلیلگر داده فرزاد ابراهیم زاده2، همکار سمیه ریاحی2
1- دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، Fatemegoudarzi75@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (98 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت مراقبت معنوی به عنوان جزیی از مراقبت کل نگر، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر صلاحیت مراقبت معنوی پرستاران بخش های ویژه انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش به صورت یک مطالعه نیمه تجربی دوگروهه پیش آزمون - پس آزمون طراحی گردید. جهت آنالیز داده ها از آمار توصیفی، تحلیلی و تحلیل محتوا استفاده شد. این مطالعه در مجموع روی ۸۲ پرستار انجام گردید که ۴۰ نفر در گروه آزمون و ۴۲ نفر در گروه شاهد قرار داشتند. شرکت کنندگان از بخش های ویژه بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. جلسات آموزش هوش معنوی طی ۸ جلسه به صورت کارگاهی برای گروه آزمون برگزار گردید. در گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای انجام نشد. پرسشنامه صلاحیت مراقبت معنوی قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از جلسات در دو گروه تکمیل گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۵ انجام شد.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد آموزش هوش معنوی بر صلاحیت مراقبت معنوی پرستاران تاثیر مثبت داشت. نگرش پرستاران شرکت کننده نسبت به مراقبت معنوی در سطح مطلوبی قرار داشت. همچنین ۸۹ درصد پرستاران شرکت کننده در رابطه با مراقبت معنوی آموزشی دریافت نکرده بودند. موانع مراقبت معنوی از نظر پرستاران شامل پرسنل ناکافی، تفاوت فرهنگی، حجم کاری بالا و عدم آموزش پرستار بود.
نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد آموزش هوش معنوی می تواند صلاحیت مراقبت معنوی پرستاران را توسعه دهد. توسعه ارائه مراقبت معنوی توسط پرستاران می تواند نتایج مفیدی از جمله افزایش رضایت از مراقبت در بیماران، کاهش اضطراب و علائم افسردگی در طول بستری، کاهش بستری شدن و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد.
کلمات کلیدی: مراقبت، مراقبت معنوی، صلاحیت مراقبت معنوی، هوش معنوی، آموزش هوش معنوی
 
واژه‌های کلیدی: مراقبت، مراقبت معنوی، صلاحیت مراقبت معنوی، هوش معنوی، آموزش هوش معنوی
     
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع طرح: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۹/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۱


XML   English Abstract   Print



سال 1398، شماره 3 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها