[صفحه اصلی ]    
:: سال 1397، شماره 1 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل بهار 1397 ) ::
سال 1397 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر خودآموزی و خودسنجی گروهی بر نمره ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و میزان رضایت دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در درس فیزیولوژی غدد در سال 1393
محقق اصلی مهرنوش مقدسی*، همکار اصلی علی شیخیان، همکار اصلی علی فرهادی، همکار اصلی عاطفه مبشر، همکار اصلی پریا یونسی
چکیده:   (696 مشاهده)
مقدمه:
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و موفقیت  تحصیلی دانشجویان ویا سهم و مشارکت هر عامل در آن پیشرفت ، همواره از حیطه های ورد علاقه پژوهشگران تربیتی و حتی روانشناسان تربیتی بوده است . در این تحقیق تلاش بر آن گردید که با تلفیق روش های خود آموزی و خود سنجی یک الگوی آموزش مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویان پزشکی در مقایسه با روش کلاسیک و قدیمی (سخنرانی و پرسش و پاسخ)ارائه گردد .
 
مواد و روش ها :
دانشجویان ترم سوم پزشکی که درس فیزیولوژی غددرا اخذ نموده اند به 7گروه تقسیم می شوند . قسمتی از مطالب فیزیولوژی غدد برای ارائه گروهی انتخاب می گردد . استاد مباحث فوق را قبل از ارائه کار گروهی (طبق کتاب های مرجع)تدریس می نماید ، مبحث انتخاب شده توسط هر گروه بین افراد تقسیم گردید . دانشجویان بایستی مطالب را خارج کتاب گایتون و یا مطالب ارائه شده سر کلاس تهیه نمایند ،در زمان ارائه مطالب توسط یک گروه بقیه گروه ها موظف به ارزشیابی گروه مربوطه می باشند ( فرم ارزشیابی 10 سوالی در اختیار بقیه دانشجویان قرار داده می شود) ، استاد علاوه بر دانشجویان خود نیز به ارزیابی کارگروهی از طریق فرم مربوطه پردازد. از 15 نمره بسته غدد ، 3 نمره به کارگروهی اختصاص داده شده و 1 نمره تشویقی به اعضای گروهی که بیشترین نمره را کسب کنند تعلق می گیرد.
از طرفی دیگر، مباحث باقی مانده غدد به روش کلاسیک تدریس و ارزیابی می گردد، از این مباحث امتحان میان ترم گرفته می شود. در انتهای ترم ، میانگین نمرات دانشجویان به روش کلاسیک (امتحان میان ترم )و روش خودآموزی-خود سنجی گروهی ( در پایان ترم مقایسه و از این طریق پیشرفت تحصیلی بین دو گروه ارزشیابی می گردد.
بعد از اتمام دوره ،دانشجویان فرم ارزشیابی 16 سوالی دیگری جهت ارزیابی میزان رضایت آن ها از این روش تدریس پر می نمایند.
برای سنجیدن روایی پرسشنامه ها از نظرسنجی سایر همکاران که در این زمینه تخصص داشته باشند استفاده می گردد و برای پایایی پرسشنامه ها از شاخص آلفای کرونباخ استفاده می شود.
 
یافته ها و بحث :
نتایج حاصله ا این مطالعه نشان می دهد که میانگین امتحان میان ترم و پایان ترم در دو گروه تفاوتی معنی دار نکرده است . از جمله دلایلی که می توان برای معنی دار نبودن نتایج ذکر نموند متفاوت بودن زمان و فرصت مطالعه جهت آمادگی برای شرکت در امتحانات میان ترم و پایان ترم در درس فیزیولوژی بسته غدد می باشد علاوه بر این در تحقیق فوق نشان داده شد که میزان رضایت بالای دانشجویان از درصد خوبی برخوردار بوده است و اکثر آن ها در فرم رضایت سنجی، که در انتهای این گزارش کار ضمیمه شده است، اذعان کرده بودند که این روش باعث ماندگاری بیشتر اطلاعات فیزیولوژی، افزایش مسئولیت پذیری و حس تعاون- همکاری در دانشجویان کردیده و ادامه این روش را برای دوره های بعدی توصیه می کردند و اکثر قریب به اتفاق آن ها با این نوع روش تدریس موافق بودند.
بحث و نتیجه گیری :
با توجه به نقاط قوتی که در متن بالا ذکر گردید، این روش دارای این قابلیت می باشد که در سطح وسیع تری به اجرا گذاشته شود.
واژه‌های کلیدی: خودآموزی، خودآموزی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 183 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع طرح: پزشکی اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۳۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۴/۳۱


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of self group-learning and assessment method on scholastic achievment and satisfaction level of medical student of Lorestan university of medical sciences in endocrine physiology course in 2014. Vice Chancellor for Research and Technology. 2018; 1397 (1)
URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-910-fa.html

مقدسی مهرنوش، شیخیان علی، فرهادی علی، مبشر عاطفه، یونسی پریا. تاثیر خودآموزی و خودسنجی گروهی بر نمره ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و میزان رضایت دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در درس فیزیولوژی غدد در سال 1393. سامانه مدیریت طرحهای پژوهشی. 1397; 1397 (1)

URL: http://pajouhesh.lums.ac.ir/article-1-910-fa.html



سال 1397، شماره 1 - ( طرحهای خاتمه یافته فصل بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4106